Hoci svetový trend je už značne iný, na Slovensku je podnikanie šetrné voči prírode skôr osobným presvedčením, než spoločenským zvykom. Mnoho podnikateľov si nevie predstaviť, ako takéto postupy zaviesť do náročných odvetví, ako je napríklad priemysel, poľnohospodárstvo alebo stavebníctvo. Dá sa to vôbec? Dozviete sa v našom článku!
Rozhodnutie pre lepšiu budúcnosť
Áno, udržateľné podnikanie môže byť cestou aj pre náročné segmenty. Pri výbere materiálov, surovín alebo dodávateľov už dnes nájdete aj udržateľné alternatívy. Nemusíte preto hneď meniť biznis model, stačí iba pri rozhodnutiach brať ohľad na aspekt udržateľnosti, prípadne sa inšpirovať firmami, ktoré už takéto rozhodnutia urobili. Ide síce o vážne, no aj nevyhnutné rozhodnutie. Ak totiž chceme budúcim generáciám zanechať viac, než len odpad a vyťažené zdroje, musíme sa viac zamerať na cirkulárnu ekonomiku alebo inak povedané obehové hospodárstvo a efektívne využívanie zdrojov a zhodnocovanie.
Začnite od kancelárie
Ak sa snažíte o udržateľný biznis v oblasti služieb, zamerajte sa predovšetkým na zmeny smerujúce k vašej prevádzke alebo kancelárii. Nezabúdajte však ani na svojich zamestnancov a zamestnankyne, ktorí sú pre efektívne zladenie vašich udržateľných aktivít kľúčoví. Prvým krokom by mala byť dôkladná analýza spotreby a odpadov vo vnútri vašej firmy. Ak napríklad zistíte, že vo firme vytvárate veľké množstvo papierového odpadu, zamerajte sa na nájdenie vhodnej alternatívy, ako túto spotrebu obmedziť na bežnú administratívu. Stavte skôr na elektronickú komunikáciu a dokumenty v tejto podobe. Zabudnite tiež na papierové utierky a jednorazové obaly. Šetriť môžete napríklad aj vodou, či už v podobe šetrného splachovača alebo praktickej umývačky.
Dovoľte zamestnancom pracovať z domu
Mať pravidelne novú výpočtovú techniku býva vo veľkom množstve firiem a podnikov štandardom. Elektronický odpad je však najrýchlejšie rastúcim odpadom na svete. Európska únia preto prijíma plány, ktoré majú motivovať k recyklácii elektroodpadu. V prípade, že je vaša technika stále funkčná, zvážte jej darovanie nejakému občianskemu združeniu alebo neziskovej organizácii. V množstve prípadov je tiež možné elektroniku opraviť, vdýchnuť jej znova život a opäť ju používať. Ďalším spôsobom šetrenia je šetrenie nákladov na kancelárske priestory. To sa dá uskutočniť jednoducho prostredníctvom obľúbeného benefitu mnohých firiem – homeofficom. Šetria sa tak nielen náklady za bežný tovar na fungovanie kancelárií, ale aj emisie uhlíka z dopravy, keďže zamestnanec zostáva doma a nemusí cestovať.